Supermodels VS influencers – To τέλος μιας εποχής ή η αρχή μιας νέας;
Άραγε οι influencers είναι τα supermodels της digital εποχής;
Όταν σκεφτόμαστε τη λέξη «supermodel», σκεφτόμαστε τα «it girls» της δεκαετίας του 1990 – η Kate Moss, η Naomi Campbell, η Claudia Schiffer, η Linda Evangelista, η Christie Turlington… μεγάλα ονόματα που κάλυπταν περιοδικά και διαφημιστικές πινακίδες πόλεων, σε όλο τον κόσμο εδώ και δεκαετίες.
Τώρα όμως που βρίσκονται; Είναι η φυσική εξέλιξη της βιομηχανίας του modeling ή η κραυγή της κοινωνίας για πρότυπα πιο προσιτά;
Η ιστορία των supermodels ξεκινάει την δεκαετία του 50 και κορυφώνεται στα 90’s. Η Barbara Goalen είναι η πρώτη γυναίκα που κατέχει τον τίτλο, την περίγραφαν ως «η πιο πολυφωτογραφημένη γυναίκα της Βρετανίας». Είχε συνεργαστεί με τον Christian Dior και τον Cristobal Balenciaga.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Penny Calder (@pjcalder)
Φτάνοντας στα 90’s οι “Big Six”, Naomi Campbell, Christy Turlington, Linda Evangelista, Kate Moss, Cindy Crawford και Claudia Schiffer κατέκτησαν όλη την βιομηχανία της μόδας. Έγιναν πρότυπα ομορφιάς για τις γυναίκες και είδωλα του sex για τους άντρες.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη The bedroom’s my runway (@theboldandvintage)
Η μεγάλη διαφορά τους με τα υπόλοιπα μοντέλα έγκειται στην φήμη και στον πλούτο. Αυτές οι γυναίκες έγιναν τόσο διάσημες σε σημείο που θεοποιήθηκαν από τον κόσμο. Παπαράτσι τις ακολουθούσαν παντού, δημοσιογράφοι πήγαιναν στα fashion shows για να δουν ποια από αυτές θα περπατήσει την πασαρέλα. Κοσμούσαν περιοδικά όλου του κόσμου και δεν υπήρχε άτομο που ασχολείται με την μόδα και δεν τις ήξερε. Η μεγαλύτερη όμως διαφορά είναι ότι οι οίκοι τις πλήρωναν αδρά για μια συνεργασία. Η Linda Evangelista το 1990 είχε πει ότι δεν ξυπνάει για λιγότερο από 10.000$.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη 90s Allure💗 (@90sallure)
Σήμερα εξακολουθούμε να συνδέουμε τα supermodels με αυτές τις γυναίκες χωρίς να έχουμε βρει κάποια σύγχρονη σύγκριση. Μοντέλα όπως η Kendal Jenner, οι αδερφές Hadid και Cara Delevingne θεωρούνται Instagram models αφού μεγάλο μέρος των εσόδων τους προέρχεται από το Instagram. Η Claudia Schieffer είχε πει, «Για να γίνει κάποιος supermodel πρέπει να είναι ταυτόχρονα σε όλα τα εξώφυλλα του κόσμου, ώστε ο κόσμος να μπορεί να τις αναγνωρίσει. Αυτό, προς το παρόν, δεν είναι εφικτό, κυρίως επειδή ο κλάδος της διαφήμισης έχει καταληφθεί πολύ στις μέρες μας από pop star και ηθοποιούς. Super models όπως ήμασταν κάποτε δεν υπάρχουν πια».
Η πιο συχνή ερώτηση που ακούω είναι «Που πήγαν αυτές οι υπερ-καλλονές». Η απάντησή μου είναι ότι χάθηκαν, όπως χάθηκε η μανία του κόσμου να αγγίξει την τελειότητα. Ο κόσμος είχε θεοποιήσει ανθυγιεινά πρότυπα ομορφιάς. Αναλογίες 60-40-60, μοντέλα να τρώνε βαμβάκι και να κάνουν ναρκωτικά πιστεύοντας ότι δεν θα παχύνουν. Όλες βρισκόντουσαν στα όρια της ανορεξίας με ένα βλέμμα ναρκομανή. Οι γυναίκες που μεγάλωσαν σε αυτή την εποχή πίστευαν ότι για να είναι όμορφες πρέπει να είναι ανορεξικά αδύνατες. Το size 0 ήταν μονόδρομος μέχρι που η κοινωνία κουράστηκε.
Τα πρώτα σημάδια αλλαγής άρχισαν τα τέλη του 90 όταν εμφανίστηκε η Gisele Bündchen. Μια γυναίκα που ακτινοβολούσε υγεία και δυναμισμό κατακτώντας το τίτλο του supermodel.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Gisele Bündchen (@gisele)
Όμως τον βασικότερο ρόλο στην εξάλειψη αυτών των προτύπων έπαιξαν τα social media. Πλέον τα μοντέλα έχουν την δύναμη στα χέρια τους. Μέσα από τον Instagram αναδείχθηκε η Winnie Harlow, η Ashley Graham και πολλές ακόμα που ξεχωρίζουν για την διαφορετικότητά τους.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη A S H L E Y G R A H A M (@ashleygraham)
Η κοινωνία ψάχνει γυναίκες που μπορεί να ταυτιστεί μαζί τους και όχι απλά να τις θαυμάζει. Καλώς ή κακώς την Naomi την θαυμάζεις για την εξωτική ομορφιά της, αλλά δεν μπορείς να ταυτιστείς μαζί της. Η βιομηχανία της μόδας το κατάλαβε γρήγορα αυτό και έφερε στην επιφάνεια μοντέλα πιο προσιτά, γυναίκες «της διπλανής πόρτας».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη ♔Winnie Harlow♔ (@winnieharlow)
Η influencer είναι το παιδί της ψηφιακής εποχής – ένας εκπρόσωπος για επωνυμίες που ενσωματώνουν πλήρως έναν επιμελημένο τρόπο ζωής, προσκαλώντας τους θαυμαστές για μια απόλαυση 24/7 στον κόσμο τους. Από πολλές απόψεις, η προθυμία του επηρεαστή να άρει το φίλτρο του απορρήτου στη ζωή του τον καθιστά τον τέλειο εκπρόσωπο για τα brand – ίσως ακόμη και μια εξέλιξη πέρα από το παραδοσιακό μοντέλο. Ωστόσο, αν το σύγχρονο supermodel κριθεί πιο προσεκτικά για τις πράξεις του, η influencer είναι δύο φορές πιο ευάλωτη στην κριτική.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Chiara Ferragni ✨ (@chiaraferragni)
Πολλοί ειλικρινείς κριτικοί έχουν υιοθετήσει την άποψη ότι οι influencers ασχολούνται απλώς με την αυτοπροβολή της ματαιοδοξίας και δεν έχουν θέση στη σφαίρα του μοντέλου. Οι καθαρολόγοι υποστηρίζουν ότι είναι τεμπέληδες, ανόητοι, χωρίς ταλέντο, «διάσημοι για χάρη του να είναι διάσημοι» και ότι είναι όλεθρος για την καλλιτεχνική φύση της μόδας. Παρόλα αυτά, το κοινό έχει δείξει ότι αγαπά τη λιγότερο εκδοτική και λιγότερο σχεδιαστική προσέγγιση του influencer. Επιπλέον, πολλοί παράγοντες επιρροής υιοθετούν έναν καθαρό τρόπο ζωής, γεμάτο με αγάπη για τον εαυτό τους και μια ανοιχτή προσέγγιση στη ζωή τους. πλήρης με τις νίκες και τις ήττες τους.
Η «μάρκα» ενός influencer είναι να μοιράζεται τη ζωή του με τον κόσμο και πολλοί επιλέγουν να το κάνουν με τρόπο που αφήνει λίγα στη φαντασία σε όλους. συμπεριλαμβανομένων των επικριτών τους. Πράγματι, μπορεί κανείς να τους ακολουθήσει καθώς μοιράζονται τις ενδόμυχες σκέψεις τους, τους αγώνες τους, ακόμα και τις φωτογραφίες που τράβηξαν που δεν ήταν και τόσο «τέλειες» – ραγάδες, κηλίδες, ρολά στο στομάχι και όλα (κάτι που δεν θα βλέπαμε ποτέ από τα supermodels της δεκαετίας του ’90). Δεν χρειάζεται να αναρωτηθεί κανείς ποιοι είναι πραγματικά αυτοί οι άνθρωποι στην πραγματική ζωή και πώς είναι έξω από κάθε εκλεπτυσμένο δημόσιο εξωτερικό. Γιατί λοιπόν κακοποιούνται για τις προσπάθειές τους;
«Κάθε εποχή έχει τη δική της γενιά γυναικών που ενσαρκώνουν την εποχή που ζούμε», είπε η Karen Elson. Όσο για το αν θα υπάρξει επόμενο supermodel δεν μπορούμε να ξέρουμε, μάλλον δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμα ή δεν χρειάζεται να ανακαλυφθεί.