Πώς Ενεργούμε Όταν Το Όνειρο Δεν Γίνεται Πραγματικότητα.
Η περίοδος των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι ίσως ένα από τα πρώτα σημεία “σταθμός” για τη ζωή των παιδιών . Οι μαθητές, κοντά στην ολοκλήρωση της εφηβικής ηλικίας, είναι ίσως η πρώτη φορά θα λέγαμε που καταβάλλουν υπερπροσπάθειες, συντονίζοντας όλες τις δυνατότητες και δεξιότητες που μπορεί να έχουν, για να επιτύχουν το στόχο που έχουν θέσει και θα τους καθορίσει (εν μέρει) την επαγγελματική πορεία της ζωής τους. Προετοιμάζονται σκληρά για να μπορέσουν να είναι αποδοτικοί σε κάποιες ολιγόωρες γραπτές εξετάσεις, πράγμα το οποίο ίσως πολλές φορές να μην ανταποδίδει και πολύ περισσότερο να μην αντικατοπτρίζει την πραγματική αξία της προσπάθειας των παιδιών .
Όταν τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων είναι τα επιθυμητά, ο μαθητής που πλέον προάγεται σε φοιτητική ζωή, νιώθει ότι του ανήκει όλος ο κόσμος και το ταξίδι της ζωής πραγματικά μόλις ξεκινά! Τι συμβαίνει όμως όταν τα αποτελέσματα δεν είναι τα επιθυμητά ; Τι επιλογές έχουμε όταν το όνειρο δε γίνεται πραγματικότητα;
Αναμφίβολα η μη επιτυχία στην επιθυμητή σχολή, αποτελεί για το παιδί μας ένα δυσάρεστο γεγονός, το οποίο χρήζει ιδιαίτερη αντιμετώπιση από τους γονείς και γενικότερα από το οικείο περιβάλλον . Τα παιδιά βρίσκονται σε μία ηλικία όπου είναι υπερευαίσθητα ως προς το πώς θα αντιμετωπίσουν τα αποτελέσματα των ενεργειών τους και πόσο μάλλον όταν αυτά δεν είναι επιθυμητά . Είναι πολύ πιθανό στην περίπτωση της μη επιτυχίας στις πανελλαδικές εξετάσεις το παιδί να κατακλυστεί από αίσθημα απογοήτευσης , για όλο τον κόπο τον οποίο έχει καταβάλει . Ενδεχομένως να εντοπίσουμε σε αυτό ένα αίσθημα μηδενισμού για τις ενέργειες που μπορεί να κάνει από δω και πέρα, καθώς επίσης και ματαιώσεις των δυνατοτήτων του αφού το αποτέλεσμα δεν απέδειξε περίτρανα τα ” Μπορώ του “. Σίγουρα όλο αυτό το σκηνικό έρχεται να το αγκαλιάσει το αίσθημα της ανασφάλειας για το μέλλον, για την επαγγελματική του σταδιοδρομία και την κοινωνική του καταξίωση. Βλέπετε, ο επαγγελματικός προσανατολισμός αντικατοπτρίζει πολλές έννοιες από τη ζωή μας όπως οικονομική , κοινωνική κ .α.
Όμως όπως όλα τα αδιέξοδα στη ζωή , έτσι και αυτό έχει κάποιες ” χρυσές εναλλακτικές διαδρομές” που μπορεί το παιδί μας, με τη βοήθεια μας, να ακολουθήσει και να βρει την πορεία του προορισμού του , καθώς επίσης να κατορθώσει να ασχοληθεί επαγγελματικά με ότι αγαπά και όχι να μπει στη διαδικασία του συμβιβασμού.
Αρχικά είναι πολύ πιθανό να μην κατόρθωσε να περάσει στη σχολή της επιθυμίας του, αλλά να κατόρθωσε να είναι επιτυχών σε μία άλλη σχολή, της οποίας θα πρέπει να εξεταστούν (με λεπτομέρεια) όλα τα θετικά που μπορεί να έχει ως επιλογή . Σίγουρα η εξέταση μιας άλλης εναλλακτικής επιλογής θα πρέπει να βασίζεται σε κριτήρια τα οποία πηγάζουν καθαρά από το ίδιο το παιδί . Δηλαδή θα πρέπει να εξεταστεί το γεγονός αν αυτή η σχολή συσχετίζεται ενδεχομένως με κάποια ταλέντα τα οποία έχει το παιδί ή πολύ περισσότερο αν έχει άμεση σχέση με τα ευρύτερα ενδιαφέροντα του. Έτσι το παιδί μας στην περίπτωση αυτή μπορεί να μην πέτυχε έναν αρχικό στόχο, έχει καταφέρει όμως να εντοπίσει μέσα από την πολύπλευρη διάσταση της προσωπικότητας του εναλλακτικές που το γεμίζουν εξίσου και θα μπορέσουν να αποτελέσουν την αφετηρία για τη ζωή του . Ακόμα να τονίσουμε στο σημείο αυτό, ότι με αυτό τον τρόπο το παιδί διδάσκεται , πως μπορεί στη ζωή πολλές φορές να μην έχουμε αυτό που θέλουμε, αλλά βρίσκουμε πάντα τον τρόπο να διαμορφώνουμε την πραγματικότητά μας με βάση αυτά που αγαπάμε .
Ως δεύτερη εκδοχή έχουμε την επανάληψη της προσπάθειας . Πολλές φορές μπορεί να τύχει να ακούσουμε τη φράση <<… με μια τσεκουριά δεν κόβει το δέντρο … >>. Είναι σημαντικό στην εκδοχή αυτή το παιδί μας να έχει συνειδητοποιήσει τι ήταν αυτό που το εμπόδισε να αποδώσει, έτσι ώστε να μπορέσει να δοκιμάσει ξανά, παρακάμπτοντας και προσπερνώντας αυτές τις δυσκολίες. Να διεκδικήσει ξανά τα όνειρά του! Είναι γεγονός ότι υπάρχουν δύο οδοί για κάτι τέτοιο . Έχει τη δυνατότητα να ξαναμπεί στη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς επίσης να ξανά συμμετάσχει την επόμενη χρονιά με τη μέθοδο 10%, κρατώντας την υπάρχουσα βαθμολογία .
Αν ωστόσο το παιδί μας έχει φανερώσει σημαντικά σημάδια κόπωσης, ως προς τη διαδικασία της διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων, υπάρχει δυνατότητα να επιλέξει κάποιο ειδικό ιδιωτικό πανεπιστημιακό ίδρυμα εσωτερικού ή και εξωτερικού ακόμα . Με τον τρόπο αυτό προσπερνά τη δυσκολία που του έφερε αυτή την απογοήτευση και μπορεί να ονειρευτεί και να διεκδικήσει σε επόμενο στάδιο τα όνειρα για την επαγγελματική του καριέρα.
Υπάρχει ωστόσο και το ενδεχόμενο να αναθεωρήσει το παιδί την “φοιτητική στρατηγική” και να επιλέξει μία άλλη ενδεχομένως σχολή, ως πρώτο πτυχίο. Ίσως να είναι και παρεμφερή με την αρχική και στη συνέχεια να διεκδικήσει την επαγγελματική πορεία που επιθυμεί ,μέσω κατατακτήριων εξετάσεων.
Είναι σημαντικό όμως στο σημείο αυτό να αναφέρουμε, ότι υπάρχουν πολλά παιδιά που ίσως δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για μία από τις παραπάνω επιλογές. Αυτό δεν είναι ικανό να σταματήσει τη ζωή και την εξελικτική τους πορεία, όταν η όρεξη για δουλειά και δημιουργία.. υπερτερεί! Έτσι λοιπόν θα λέγαμε ότι μία εξίσου καλή επιλογή αποτελεί και κάποιο ΙΕΚ ή τεχνική σχολή που θα σχετίζεται άμεσα με τα ενδιαφέροντά του παιδιού . Πολλές φορές μία τέτοια επιλογή είναι σε θέση να φέρει το παιδί πολύ πιο νωρίς στην εργασιακή εμπειρία με αμεσότητα και επαρκή επαγγελματική κατάρτιση , για να ξεκινήσει να διεκδικεί αυτά που ονειρεύεται μέσα από το στίβο της εργασίας!!!
Κλείνοντας είναι σημαντικό να δώσουμε στο παιδί μας να καταλάβει, ότι η ζωή είναι γεμάτη από αγώνες …που πρέπει να δώσουμε ..διεκδικώντας αυτά που ονειρευόμαστε… Το αποτέλεσμα όμως της κάθε μάχης δεν έχει μόνο μία μορφή. Έχει όμως σίγουρα την μορφή που εμείς επιλέγουμε να δώσουμε , ανεξαρτήτως της οδού που θα χρειαστεί να ακολουθήσουμε . Πρέπει να διδαχτούν τα παιδιά μας, ότι το μέλλον δεν είναι ποτέ “στατικό”! Διαμορφώνεται.. Κατευθύνετε.. αλλά αναμφίβολα Ανατρέπεται…. αυτό όμως δεν το κάνει να μην υπάρχει ! Είναι εκεί και μας περιμένει να το ζήσουμε με τις ωραιότερες στιγμές και μας, ως γονείς, πάντοτε δίπλα τους !!!!