Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποκτήσουν θετική εικόνα του εαυτού τους και αυτοπεποίθηση
Ένα θέμα συζήτησης που μας φέρνουν συχνά οι γονείς είναι το πώς θα καταφέρουν να βοηθήσουν τα μικρά τους δεπάκια να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση – να εμπιστευτούν τον εαυτό τους, ρεαλιστικά και να θέλουν να προσπαθούν.
«Δεν μπορω εγώ να επιτύχω!» λέει ο Ιάσονας.
«Ποτέ δεν με επιλέγει ο δάσκαλος να πω ποίημα στη γιορτή» λέει ο Γιώργος.
Ενώ, κάπου πιο πέρα ακούγεται:
«Σίγουρα θα βγω πρώτη στον αγώνα» λέει η Μαρία.
«Έπαιζα χθες κουτσό όλη μέρα, με τη μαμά, τον μπαμπά και τον ξάδερφο. Στο διάλλειμα θα νικήσω όλη την παρέα!»
Η ΔΕΠ-Υ, ως η πιο συχνή παιδική νευροαναπτυξιακή διαταραχή και μέσα από τα δύσκολα διαχειρίσιμα συμπτώματα που προκαλεί στα παιδιά, τους δημιουργεί αρνητική εικόνα και για τον ίδιο τους τον εαυτό. Όταν τα μικρά δεπάκια βλέπουν πως δεν μπορούν να ελέγξουν την παρορμητικότητά τους, την έλλειψη συγκέντρωσης και την επιθετικότητά τους, και ταυτόχρονα όλα αυτά τους απομακρύνουν από τους σημαντικούς άλλους γύρω τους, τότε αρχίζουν να σχηματίζουν μια εικόνα εαυτού αδύναμη, που δεν είναι άξια να αγαπηθεί και να τα καταφέρει.
Πώς, λοιπόν, μπορούμε να βοηθήσουμε τα μικρά δεπάκια να αποκτήσουν θετική εικόνα του εαυτού τους και αυτοπεποίθηση;
1. Επιβραβεύουμε τις σωστές πράξεις και αποφεύγουμε τις επιπλήξεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά για να αναπτυχθούν χρειάζονται ένα σταθερό περιβάλλον γύρω τους. Μέσα από τα κατάλληλα όρια, τα παιδιά νιώθουν ασφάλεια. Όταν, λοιπόν, ξεπερνάνε τους οποιουσδήποτε κανόνες, δεν μένουμε εκεί και δεν επιπλήττουμε. Αντίθετα, επικεντρωνόμαστε μόνο στην επιτυχία του. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά μαθαίνουν ότι με το λάθος δεν έρχεται το τέλος του κόσμου.
2. Αφήνουμε τα παιδιά να ανακαλύψουν μόνα τους τον κόσμο. Παρόλα τα συμπτώματα που προκαλεί η ΔΕΠ-Υ, είναι σημαντικό να καλλιεργούμε την περιέργεια των παιδιών μας. Τους επιτρέπουμε να παίρνουν πρωτοβουλίες, να εξερευνούν, να δοκιμάζονται, να κάνουν λάθη, να μαθαίνουν. Έτσι, δημιουργούμε προσωπικότητες ανεξάρτητες, αυτόνομες που εμπιστεύονται τις δυνάμεις και τις ικανότητές τους.
3. Δεν δείχνουμε την ανασφάλεια και το φόβο μας στα παιδιά. Για να μεγαλώσουμε ανεξάρτητες προσωπικότητες, οφείλουμε να έχουμε εμπιστοσύνη στα παιδιά μας. Αποφεύγουμε να αναστατωνόμαστε και να προβάλουμε το άγχος μας και την ανησυχία μας. Τη στιγμή που θα πέσουμε σε αυτή την παγίδα, μεταδίδουμε το μήνυμα στα παιδιά μας ότι δεν πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουν με αποτέλεσμα να χάνουν και τα ίδια την πίστη στους εαυτούς τους. Για όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζουμε, επιλέγουμε να μιλήσουμε στον κατάλληλο ειδικό.
4. Ενθαρρύνουμε την προσπάθεια. Είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε στα παιδιά μας να προσπαθούν και να διεκδικούν όσα θέλουν. Αποφεύγουμε να παρέχουμε έτοιμες λύσεις στα προβλήματά τους. Τονίζουμε την σημασία της προσπάθειας και τα μελλοντικά αποτελέσματα που αυτή ενδέχεται να έχει. Σε κάθε περίπτωση, τα προετοιμάζουμε και για πιθανή αποτυχία. Δημιουργούμε, έτσι, προσωπικότητες που είναι προετοιμασμένες για το μέλλον και κατάλληλα καταρτισμένες να αντιμετωπίσουν κάθε εμπόδιο.
Θυμηθείτε: Λαμβάνετε απαντήσεις σε κάθε δική σας απορία, από το πιστοποιημένο Δίκτυο του i-paidi. Αρκεί να επικοινωνήστε στο 2106778528 και στο info@i-paidi.gr !
Γράφει η εθελόντρια Ελευθερία Δημητροπούλου
Επιστημονική επιμέλεια από τη Μαριάννα Λαγουμίδη, Πρόεδρος i-paidi
Ψυχοπαιδαγωγός, ΔΕΠ–Υ, LONDON UNIVERSITY, ΕΚΠΑ
cover photo unsplash