Ο πενήντα πέντε ετών ιταλικός οίκος μόδας Bottega Veneta «ξύπνησε» πριν από μερικές μέρες και αποφάσισε να κλείσει όλα του τα social.
Ο λογαριασμός του brand στο Instagram, ο οποίος διέθετε 2,5 εκατομμύρια ακόλουθους, έχει διαγραφεί εντελώς. Το ίδιο ισχύει και για τον λογαριασμό του στο Twitter. Η επίσημη σελίδα του στο Facebook παραμένει ακόμα στο διαδίκτυο, αλλά όλο το περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένης κάθε φωτογραφίας και ανάρτησης, έχει διαγραφεί πλήρως. Απομένει μόνο η φωτογραφία προφίλ. Ο πολυτελής οίκος, του οποίου επικεφαλής είναι ο creative director Daniel Lee, δεν έχει δημοσιεύσει καμία επίσημη εξήγηση.
Ξαφνικά, μετά από χρόνια συνομιλίας και κουτσομπολιού για το τι υπάρχει στο Instagram, ολόκληρος ο κόσμος της μόδας εμπλέκεται σε κάτι που δεν υπάρχει τελικά.
Η μυστηριώδης κίνηση έρχεται καθώς το συκγεκριμένο brand, δεν ήταν ποτέ πιο απασχολημένo. Από τότε που ανέλαβε το 2018 ο Lee, το brand απογειώθηκε, Πολλά από τα σχέδια, συμπεριλαμβανομένων των BV Jodie, Pouch και Cassette έχουν φτάσει στο απόγειο τους. Οι chunky λαστιχένιες μπότες είναι βασικό στοιχείο που εμπνεύστηκαν από fashion insiders και influencers του Instagram. Είναι αξισημείωτο κάπου έδω το γεγονός ότι, στα περσινά βραβεία Grammy όλα τα μέλη των ΒTS φορούσαν από την κορφή ως τα νύχια Bottega Veneta. Με αυτό τον τρόπο σκιαγραφείται η εικόνα του τρέχοντος status του brand.
Ωστόσο, τα fashion brands όλο και περισσότερο χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα, ιδιαίτερα το Instagram, για να «δημιουργήσουν φασαρία» και να συνάψουν σχέσεις με τους χρήστες (είτε μέσω των δικών τους καναλιών, είτε σε συνεργασία με influencers και διασημότητες). To French Fashion House που βρισκόταν υπό τη δημιουργική διεύθυνση του Phoebe Philo, ήταν, για χρόνια, ένα από τα λίγα αξιοσημείωτα fashion brands που σκόπιμα έμεινε μακριά από το Instagram. Συγκεκριμένα, έγινε μέλος της πλατφόρμας τον Φεβρουάριο του 2017, περίπου εννέα μήνες πριν αποχωρήσει ο Philo. Από τότε έχει αγκαλιάσει τα κοινωνικά μέσα και τη δημιουργική διεύθυνση έχει αναλάβει η Hedi Slimane. Το brand μάλιστα φιλοξένησε ένα αστέρι του TikTok σε μία από τις καμπάνιες του.
Γιατί λοιπόν να διαγράψει τα κοινωνικά της μέσα ο οίκος μόδας Bottega Veneta;
Παρομοίως, σημαντικοί καλλιτέχνες της μουσικής σκηνής έχουν θέσει σε δεύτερη μοίρα το Instagram στο παρελθόν, το οποίο τελικά διατήρησαν προκειμένου να ενημερώνουν το κοινό τους αναφορικά με την κυκλοφορία των καινούριων άλμπουμ μερικές μέρες αργότερα. Η Blake Lively για παράδειγμα έκανε κάποτε το ίδιο πράγμα πριν κυκλοφορήσει το τρέιλερ για την ταινία της «A Simple Favor on the gram». Ίσως η Bottega προσπαθεί να δημιουργήσει «φασαρία» και κινητικότητα πριν την κυκλοφορία της ανοιξιάτικης διαφημιστικής της καμπάνιας για το 2021.
Ωστόσο, η παραμονή μακριά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μακροπρόθεσμα έχει κάποιο νόημα για την Bottega Veneta ειδικότερα. Η διακριτικότητα εξάλλου ανήκει στον κώδικα του ιταλικού οίκου. Η λάμψη και η έντονη επιθυμία για συνάφεια δεν ήταν ποτέ του στυλ της. Είναι ένα από τα λίγα fashion brands, που ποτέ δεν θα ονειρευόταν να εκτυπώσει το όνομα ή το λογότυπό τoυ στο εξωτερικό των τσαντών του. Οι διασημότητες, εν τω μεταξύ, δεν πρωταγωνιστούν στις καμπάνιες του, οι οποίες προορίζονται μόνο για μοντέλα. Αντ ‘αυτού, βασίζεται σε μερικά “if you know, you know” επαναλαμβανόμενα μοτίβα – το πιο γνωστό και φημισμένο, είναι πλεκτό δέρμα Intrecciato. Η Vogue επινόησε κάποτε τον όρο “stealth wealth” για να περιγράψει την ελκυστικότητα της μάρκας. Με άλλα λόγια, το πελατολόγιο της, δεν είναι παραδοσιακά ο τύπος που τα επιδεικνύει όλα στο Instagram.
Αν και, ακόμη και χωρίς official accounts, είναι απίθανο η συνάφεια της μάρκας στις κοινωνικές πλατφόρμες να μειωθεί. Η Bottega Veneta έχει πολλούς δημοφιλείς λογαριασμούς Instagram, συμπεριλαμβανομένου του @NewBottega, ο οποίος διαθέτει από πάνω από 360.000 ακόλουθους.