Skip to main content
admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FLikewomangr Greenwashing

Greenwashing: Τι είναι και πως πρέπει να αντιμετωπιστεί!

Η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εντάξει ενεργά την βιώσιμη μόδα στον τρόπο ζωής των πολιτών, την γνωστοποίηση και διεύρυνση της σε όλο και περισσότερους ανθρώπους ανά τον κόσμο είναι γνωστή τα τελευταία χρόνια, σημειώντας όλο και καλύτερες επιδόσεις ως προς τη προσέγγιση μεγαλύτερου πληθυσμιακού μεγέθους.

Το Greenwashing έρχεται να καταστείλει, ή ακόμη και να μπερδέψει το εγχείρημα αυτό, καθώς πρόκειται για τον ψευδή χαρακτηρισμό ρούχων ως βιώσιμα, φυσικής προέλευσης, χωρίς να είναι.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη καταμέτρηση της Ευρωπαικής Επιτροπής, το 39% των ετικετών που βλέπουμε να χαρακτηρίζουν ρούχα ως ‘sustainable’ είναι ψευδείς και παραπλανητικές.

Η ετικέτα μπορεί να μην είναι απαραίτητα ψευδής, να δηλώνει κάτι που δεν ανταποκρίνεται απαραίτητα στην αλήθεια δηλαδή, ενδέχεται όμως να είναι ελλειπής, οδηγώντας τον κάθε καταναλώτη στο να παρερμηνεύσει την προέλευση του εκάστοτε αντικειμένου. Η ‘ορθή’ ανάγνωση της ετικέτας είναι δύσκολο, αλλά και απαραίτητη, προκειμένου να μη γίνεται επιτρεπτή καμία παραπλάνηση αναφορικά με την προέλευση του ρούχου/προιόντος ενδυμασίας εν γένει.

Likewomangr Greenwashing 2GR

Παρακάτω ακολουθεί δήλωση του Virginijus Sinkevičius – Επίτροπος της Ε.Ε για το Περιβάλλον, τους Ωκεανούς και την Αλιεία:

 «Όλοι θέλουμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να περιορίσουμε τον αντίκτυπο των καταναλωτικών επιλογών μας στο περιβάλλον, αλλά δεν είναι εύκολο να είμαστε πράσινοι. Βομβαρδιζόμαστε με πληροφορίες. Υπάρχουν 230 διαφορετικά οικολογικά σήματα στην αγορά της ΕΕ. Είναι σημαντικό να μπορείτε να εμπιστεύεστε τους οικολογικούς ισχυρισμούς και τις ετικέτες στα προϊόντα. Οι προτάσεις που παρουσίασε σήμερα η Επιτροπή θα προστατεύσουν τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές από επιβλαβείς πρακτικές πλύσης πράσινου και θα αντιμετωπίσουν τον πολλαπλασιασμό των ετικετών. Θέλουμε να βοηθήσουμε τους καταναλωτές να είναι πιο σίγουροι για τις επιλογές τους και να διασφαλίσουμε ότι οι εταιρείες που καταβάλλουν γνήσιες προσπάθειες για να μειώσουν τον αντίκτυπό τους στη φύση, τη χρήση πόρων, τις κλιματικές εκπομπές ή τη ρύπανση θα ανταμείβονται. Πρέπει επίσης να σημειώσουμε πρόοδο στη χρήση αξιόπιστων κοινών σημάτων, όπως το οικολογικό σήμα της ΕΕ, το οποίο αντιπροσωπεύει μια σφραγίδα περιβαλλοντικής αριστείας στην ενιαία μας αγορά».

Με απώτερο σκοπό την καταπολέμηση της κατάστασης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε το τρίτο βήμα για την κυκλική οικονομία που προβλέπεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας , μια δέσμη κοινοτικών πολιτικών πρωτοβουλιών με στόχο την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050: εάν τα δύο πρώτα, που δρομολογήθηκαν το δεύτερο μέρος του 2022, αφορούν την κυκλική οικονομία, τον οικολογικό σχεδιασμό (το πρώτο) και τις βιώσιμες συσκευασίες και τα πλαστικά με βιολογική βάση (το δεύτερο).

Πού μπορεί να συναντήσουμε το πρόβλημα αυτό στη καθημερινή μας ζωή;

 Ενδέχεται να περιλαμβάνεται στη διαφήμιση προϊόντων από ανακυκλωμένο ή οργανικό βαμβάκι, που στην πραγματικότητα μόνο ένα κλάσμα ανακυκλωμένου ή οργανικού περιεχομένου, προωθώντας το “συνειδητό”, “αειφόρο” ή “πράσινο” από εταιρείες που το κάνουν να μην ακολουθούν τα ίδια πρότυπα στα υπόλοιπα προϊόντα τους ή περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς από εταιρείες των οποίων τα επιχειρηματικά μοντέλα βασίζονται σε μεγάλης κλίμακας παραγωγή και υψηλή ροή υλικών, τόσο ασυμβίβαστα με τα πλανητικά όρια και την κλιματική έκτακτη ανάγκη.

Likewomangr Greenwashing 1 1

Τι γίνεται όμως εάν το προτεινόμενο σύστημα σήμανσης δεν λαμβάνει υπόψη τις κύριες περιβαλλοντικές επιπτώσεις;

Ένας διεθνής συνασπισμός οργανισμών από όλο τον κόσμο – συμπεριλαμβανομένων των The Campaign for Wool, International Silk Union και Cotton Australia – είχε ξεκινήσει την εκστρατεία Make the Label Count ζητώντας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγγυηθεί διαφανείς, πλήρεις και ακριβείς ετικέτες βιωσιμότητας στα ρούχα.

 

Σπουδάζω Φιλοσοφία και Ψυχολογία. Ανακάλυψα την αγάπη μου για την αρθρογραφία σε αρκετά μικρή ηλικία, όπως και την επιθυμία μου να μοιράζομαι σκέψεις μου για θέματα κοινωνικής φύσεως, αλλά και για θέματα γύρω από τον χώρο του lifestyle και της μόδας. Η μόδα αποτελεί έναν από τους βασικούς τρόπους έκφρασης της προσωπικότητας, αλλά και της διάθεσης μου. Follow me on this journey.

RELATED