Skip to main content
admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Funnamed 1 1 scaled

«Ελένη» του Ευριπίδη

Νίκος Κολοβός: «Η «Ελένη», επιχείρημα αυταπόδεικτο επί σκηνής».

«ΕΛΕΝΗ» ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Μετάφραση: Παντελή Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
 

Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021

Παρασκευή 6, Σάββατο 7 & Κυριακή 8 Αυγούστου 2021, στις 21.00

Την πλούσια καλλιτεχνική καλοκαιρινή δραστηριότητα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος ξετύλιξε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Νίκος Κολοβός κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που δόθηκε στην Αθήνα, στο «Σχολείον της Αθήνας – Ειρήνη Παπά» του Εθνικού Θεάτρου, με αφορμή την παρουσίαση της παράστασης «Ελένη» του Ευριπίδη στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου την Παρασκευή 6, το Σάββατο 7 & την Κυριακή 8 Αυγούστου 2021, στις 21.00.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Νίκος Κολοβός, αναφερόμενος στις δυσκολίες του φετινού εγχειρήματος να ανέβουν τρεις ταυτόχρονες παραγωγές, η «Ελένη» του Ευριπίδη σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, το «Ταξίδι μιας Μεγάλης Μέρας μέσα στη Νύχτα» του Ευγένιου Ο’ Νηλ, σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου και για 2η χρονιά, μετά την περσινή επιτυχία, τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη και σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα, τόνισε ότι «φέτος το ΚΘΒΕ ξεκίνησε με πολύ πείσμα, έχοντας τη δυνατότητα να ανεβάσει τρεις ανεξάρτητες παραστάσεις- προτάσεις, σε αυτοτελείς, ταυτόχρονες, περιοδείες ανά την ελληνική επικράτεια. Ήταν κάτι που το χρωστούσαμε στο κοινό μας».

Ο κ. Κολοβός αναφερόμενος στην Ελένη ως ξεχωριστή παρουσία της ομορφιάς της στο διηνεκές, η πρώτη και αιώνια γυναίκα στην ιστορία, τόνισε ότι «η Έμιλυ Κολιανδρή στο ρόλο της Ελένης δεν είναι ωραία γιατί απλά μας αρέσει, αλλά μας αρέσει επειδή είναι ωραία». Συμπλήρωσε επίσης ότι «όταν ένας θίασος με τους πολυποίκιλους συντελεστές του, αλληλοεμπνέεται και ομονοεί μεταλαμπαδεύοντας την έμπνευση ο ένας στον άλλον αβίαστα, τότε είναι βέβαιο ότι συγγραφέας και θίασος αντανακλούν την απόλυτη μεταξύ τους αρμονία». Ολοκληρώνοντας υπογράμμισε ότι «η Ελένη του ΚΘΒΕ αποτελεί από μόνη της Ευριπίδειο επιχείρημα αυταπόδεικτο επί σκηνής. Μια δουλειά για την οποία είμαστε πολύ ευτυχείς και σας προσκαλούμε να την δείτε».

Όσον αφορά στις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στην χώρα μας αυτή την περίοδο ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής δήλωσε με χιούμορ ότι «μετά την περσυνή νεροποντή που είχαμε στις παραστάσεις μας στην Επίδαυρο, τον καύσωνα τον θεωρούμε γούρι!».

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου ο οποίος υπογράφει την σκηνοθεσία στην παράσταση «Ελένη» επεσήμανε ότι «τα τελευταία δέκα χρόνια ασχολήθηκα με τα δοκίμια διασκέδασης και η παράσταση Ελένη αποτελεί αποκρυστάλλωση αυτής της ενασχόλησης» για να συμπληρώσει ότι «η Ελένη είναι μια επιθυμία κάθαρσης του όρου διασκέδαση», διερωτώμενος ωστόσο αν η διασκέδαση και η σκέψη μπορούν να «παντρευτούν» συμπορευόμενες.

Μιλώντας για τον θίασο και το θέατρο είπε χαρακτηριστικά ότι «όλοι οι καλλιτέχνες επένδυσαν όλη τους την ενέργεια όλο το διάστημα των προβών και της περιοδείας στο θέαμα αυτό.  Είναι ένα έργο κυριολεκτικά συνόλου και το αποτέλεσμα δικαιώνει το ρόλο ενός θεσμικού θεάτρου. Το ΚΘΒΕ το νιώθω σπίτι μου όπως και το Θέατρο Τέχνης».

Ο Παντελής Μπουκάλας, που υπογράφει τη μετάφραση του έργου, μίλησε για την πανουργία της τέχνης διευκρινίζοντας ότι « ο Ευριπίδης δίνει το δικαίωμα στην Ελένη να πει τη δική της ιστορία. Είναι μεγάλη η χαρά που μοιραζόμαστε μαζί με τους ηθοποιούς το γεγονός της επιστροφής τους στην σκηνή».

Η ηθοποιός Έμιλυ Κολιανδή (ερμηνεύει το ρόλο της Ελένης) μίλησε με πολύ συγκινητικά λόγια για την παράσταση τονίζοντας ότι  «πρόκειται για έναν ύμνο στη χαρά, απαλλαγμένη από τα βάρη του παρελθόντος». Δηλώνοντας ιδιαίτερα ικανοποιημένη για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δούλεψαν όλοι μετέφερε το κλίμα που έχει εισπράξει από τος παραστάσεις που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα λέγοντας «είμαι πολύ χαρούμενη και ευγνώμων. Κατά τη διάρκεια των παραστάσεων στη Θεσσαλονίκη, στους Φιλίππους και στο Δίον, κατάλαβα ότι υπάρχει λαχτάρα και από εμάς αλλά και από το κοινό. Αυτή η συνάντηση είχε λείψει και από τους δύο μας!».

Η Υπόθεση

Ο Ηρόδοτος, ιστορώντας τα σχετικά με την Ελένη, ισχυρίζεται ότι πήγε όντως στην Τροία και ότι το ίδιο λέει και ο Όμηρος, ο οποίος στην Οδύσσεια παρουσιάζει την Ελένη να προσφέρει στον Τηλέμαχο το φάρμακο της λησμονιάς· της το είχε δώσει η Πολύδαμνα,  γυναίκα του Θόωνα, όχι πάντως στις συνθήκες που αναφέρει ο Ευριπίδης.

Ο Ηρόδοτος και ο Όμηρος ισχυρίζονται πως μετά την άλωση της Τροίας η Ελένη περιπλανήθηκε μαζί με τον Μενέλαο, κι όταν έφτασαν στην Αίγυπτο, προμηθεύτηκε το φάρμακο.

Ο Ευριπίδης, αντίθετα, διατείνεται πως η πραγματική Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία. Μόνο το είδωλό της πήγε εκεί. Γιατί την έκλεψε ο Ερμής, ακολουθώντας τη βούληση της Ήρας, και την παρέδωσε στον Πρωτέα, τον βασιλιά της Αιγύπτου, για να την προστατέψει.

Κι όταν πέθανε ο Πρωτέας, ο γιος του ο Θεοκλύμενος επιδίωξε να την παντρευτεί, η Ελένη όμως πήγε και στήθηκε ικέτισσα δίπλα στο μνήμα του Πρωτέα.

Εκεί τής παρουσιάζεται ο Μενέλαος, που είχε χάσει τα πλοία του στο πέλαγος και προσπαθούσε να σώσει τους λιγοστούς συντρόφους του, που τους είχε αφήσει κρυμμένους σε μια σπηλιά. Οι δυο τους συνεννοήθηκαν, μηχανορράφησαν και εξαπάτησαν τον Θεοκλύμενο.

Ανέβηκαν έπειτα σ’ ένα πλοίο, τάχα για να τελέσουν θυσία στη θάλασσα, στη μνήμη του Μενέλαου, κι έτσι σώθηκαν και επέστρεψαν στην πατρίδα τους.

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

unnamed 3

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας, Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου, Συνεργάτης σκηνοθέτης-Δραματουργία: Νικολέτα Φιλόσογλου, Σκηνικά- Κοστούμια: Άγγελος Μέντης, Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου, Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου, Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, Ενορχήστρωση – Μουσική διδασκαλία: Γιώργος Δούσος, Moυσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου, Βοηθός χορογράφου: Σοφία Παπανικάνδρου, Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα- Μαρία Ιακώβου, Βοηθός σκηνογράφου -ενδυματολόγου: Έλλη Ναλμπάντη, Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη, Οδηγοί σκηνής: Γιάννης Παλαμιώτης, Μαρίνα Χατζηιωάννου

Παίζουν: Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρης Κολοβός (Αγγελιοφόρος Α’), Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β’),  Δημήτρης Μορφακίδης (Τεύκρος),  Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Θεράπων), Νικόλας Μαραγκόπουλος Ορέστης Παλιαδέλης (Διόσκουροι)

Χορός:  Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση,  Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα,  Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου

Μουσικοί επί σκηνής:  Γιώργος Δούσος (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνης Κουμαρτζής (κοντραμπάσο), Θωμάς Κωστούλας (κρουστά), Παύλος Μέτσιος (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρης Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλης Σταματιάδης (πιάνο, ακορντεόν).

unnamed 2 scaled

Οι πρόβες του έργου, πραγματοποιήθηκαν κατόπιν ειδικής άδειας της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας, και έλαβαν χώρα με αυστηρή τήρηση από πλευράς συντελεστών όλων των απαραίτητων υγειονομικών μέτρων ασφάλειας αφού προηγουμένως διενεργήθηκαν κι όλα τα απαιτητά covid test.

Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021)

Παρασκευή 6, Σάββατο 7 & Κυριακή 8 Αυγούστου 2021, στις 21.00

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ  ΚΘΒΕ «ΕΛΕΝΗ» – ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2021:

ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ: 50€

Α΄ ΖΩΝΗ: 45€

Β΄ ΖΩΝΗ: 20€

Β΄ ΖΩΝΗ, ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ: 13€

ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Γ΄ ΖΩΝΗ : 14€

ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Δ΄ ΖΩΝΗ: 12€

ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Ε΄ ΖΩΝΗ: 10€

ΑΜΕΑ/ΑΝΕΡΓΟI: 5€ (Στο Άνω Διάζωμα με την επίδειξη της σχετική κάρτας)

 ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ Η ΕΚΔΟΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ:

tickets.aefestival.gr | www.ticketservices.gr | PUBLIC | Τηλεφωνικά: 210 7234 567   Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου) | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

 

RECENT

RELATED