Έλενα Τσιγαρίδου: “Κεντώντας” τον ψυχισμό μέσα από την τέχνη
Καθισμένη ένα βραδάκι με δύο πολύ αγαπημένα μου πρόσωπα εδώ στην Κύπρο, την Έλενα Τσιγαρίδου (εικαστικό) και την Σάντυ Αντωνίου (Συγγραφέας παιδικών παραμυθιών και όχι μόνο) στο τελευταίο μου ταξίδι στην Κύπρο, έχοντας ανοίξει μία πολύ όμορφη συζήτηση περί τέχνης, πολιτισμού αλλά και συναισθημάτων μου περιέγραψαν μία ιδιαίτερη έκθεση που πραγματικά μου κέντρισε τον ενδιαφέρον. Ο τίτλος της “Εφτά Ιστορίες. Δαντέλες και Σύγχρονη Τέχνη”.
Μια έκθεση με έναν πολύ ιδιαίτερο και ευαίσθητο χαρακτήρα, βασισμένη στην ανάδειξη της Αθηαινίτικης δαντέλας που πρόσφατα εντάχθηκε στην Κυπριακή άυλη κληρονομιά. 8 καλλιτέχνες καλέστηκαν να δημιουργήσουν έργα μέσα από τις αφηγήσεις κεντητριών της Αθηαινίτικης δαντέλας.
Έτσι λοιπόν η όρεξη, οι πληροφορίες, η προσωπική επαφή με τις κεντήτριες και τα υλικά τα τότε και τα τώρα άρχισαν να αποκτούν ζωή. Βαμβακερές κλωστές, λινά υφάσματα, τεχνικές με λάδι, μελάνι, ακρυλικά, κλωστή, πηλός, ξύλο, γυαλί, γραφιστικά και άλλα πολλά, έγιναν μέρος ενός παραμυθιού, μιας ιστορίας που βαπτίστηκε “ΕΦΤΑ ΙΣΤΟΡΙΕΣ. ΔΑΝΤΕΛΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ”.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στο Καλλινίκειο Μουσείου Αθηένουστις 23.6.16 και μετά τη μεγάλη επιτυχία, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.Οι επτά δημιουργοί που έκαναν το παραμύθι πραγματικότητα είναι οι: Αναστασία Λαμπασκή Ονησιφόρου, Ειρήνη Κλοκκαρή, Έλενα Τσιγαρίδου και Σάντη Αντωνίου, Ναταλία Πεχλιβάνη, Χριστιάνα Πουγεράση, Χρυσόστομος Ιωσηφίδης και Χρυσόστομος Κίτας.
Το έργο που παρουσίασε η Έλενα Τσιγαρίδου ήταν ένα βιογραφικό, με τίτλο «Λευκά Περιστέρια», που απεικόνιζε την κυρία Αναστασία Σέα μέσα από το πρόσωπο της Σάντης Αντωνίου. Η Σάντη έγραψε το κείμενο, εμπνευσμένη από την ίδια τη Σέα και την ιστορία της και, στη συνέχεια, η Έλενα Τσιγαρίδου δημιούργησε τον πίνακα.
Μέσα στα πλαίσια όμως αυτής της έκθεσης οι δύο αυτές καταπληκτικές γυναίκες, η Έλενα Τσιγαρίδου και η Σάντυ Αντωνίου καλέστηκαν να κάνουν κάποια σεμινάρια για παιδιά έτσι ώστε να βοηθήσουν και εκείνες με τον τρόπο τους να κατανοήσουν τα παιδιά τη σπουδαιότητα της άυλης τους κληρονομιάς αλλά να βρεθούν αντιμέτωπα με ένα σύγχρονο έργο Τέχνης και τη φιλοσοφία του καθώς και το ταξίδι τους με την υφάντρα τους κ. Αναστασία Σέα.
Λίγα λόγια για το Βιωματικό εργαστήρι:
Βιωματικό εργαστήρι όπου τα παιδιά μέσα από την αφήγηση θα δημιουργήσουν το δικό τους κολάζ.
Όνομα εργαστηρίου «Οι σκέψεις, κλωστές δεμένες»
Τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν, να εκτιμήσουν και να αποτυπώσουν τον ψυχισμό της κεντήτριας κας Αναστασίας Σέα. Οι δημιουργίες της έγιναν κομμάτι του πολιτισμού και τα παιδιά γνωρίζοντας την κληρονομιά μας μπορούν να νιώσουν περηφάνια για τον τόπο, την ταυτότητα και την τέχνη. Μετά από την αφήγηση και την βιωματική διείσδυση, τα παιδιά θα δημιουργήσουν ένα κολάζ που θα αναπαραστεί τον ψυχισμό της κας Αναστασίας.
Μέσα στα πλαίσια όμως αυτής της έκθεσης οι δύο αυτές καταπληκτικές γυναίκες, η Έλενα Τσιγαρίδου και η Σάντυ Αντωνίου καλέστηκαν να κάνουν κάποια σεμινάρια για παιδιά έτσι ώστε να βοηθήσουν και εκείνες με τον τρόπο τους να κατανοήσουν τα παιδιά τη σπουδαιότητα της άυλης τους κληρονομιάς αλλά να βρεθούν αντιμέτωπα με ένα σύγχρονο έργο Τέχνης και τη φιλοσοφία του καθώς και το ταξίδι τους με την υφάντρα τους κ. Αναστασία Σέα.
Λίγα λόγια για το Βιωματικό εργαστήρι:
Βιωματικό εργαστήρι όπου τα παιδιά μέσα από την αφήγηση θα δημιουργήσουν το δικό τους κολάζ.
Όνομα εργαστηρίου «Οι σκέψεις, κλωστές δεμένες»
Τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν, να εκτιμήσουν και να αποτυπώσουν τον ψυχισμό της κεντήτριας κας Αναστασίας Σέα. Οι δημιουργίες της έγιναν κομμάτι του πολιτισμού και τα παιδιά γνωρίζοντας την κληρονομιά μας μπορούν να νιώσουν περηφάνια για τον τόπο, την ταυτότητα και την τέχνη. Μετά από την αφήγηση και την βιωματική διείσδυση, τα παιδιά θα δημιουργήσουν ένα σκίτσο γυναικείου προσώπου και με τη χρήση της τεχνικής του κολάζ θα αναπαραστήσουν τον ψυχισμό της κας Αναστασίας.
Για τους σκοπούς του σεμιναρίου η Έλενα Τσιγαρίδου έκανε κάποια παραδείγματα/ κολλάζ βασισμένα στο έργο τους Λευκά περιστέρια’. Ένα απ’αυτά επιλέχτηκε από τις πολιτιστικές υπηρεσίες και την Ουνέσκο γαι το εξώφυλλο της πολυτελούς έκδοσης με τις δράσεις που είχαν σχέση με τις πολιτιστικές εκφράσεις και τον πλουραλισμό.