Δυσκολίες και συναισθήματα που αντιμετωπίζει κάθε πρωτοετής φοιτητής
Όλοι οι πρωτοετείς φοιτητές όταν περνούν τις πύλες των πανεπιστημίων, έτοιμοι να ξεκινήσουν ένα νέο κεφάλαιο στην πλέον ενήλικη ζωή τους, μπορεί να αντιμετωπίσουν ορισμένες δυσκολίες. Αυτές οι αλλαγές που φέρνει η νέα ακαδημαϊκή χρονιά, συνοδεύονται από μεγάλη συναισθηματική αναστάτωση, αυξημένο άγχος και πίεση, κάνοντας ακόμα πιο δύσκολη την ομαλή διαχείριση της κατάστασης και της ψυχικής τους υγείας.
Καμία αναπτυξιακή μετάβαση δεν είναι εύκολη και κάθε νέος φοιτητής μπορεί να δοκιμαστεί από πολλές προκλήσεις, οι οποίες, θέλοντας και μη, αποτελούν κομμάτι αυτής της προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Όλη αυτή η ψυχική ένταση κι οι δυσκολίες συνυπάρχουν στη ζωή του και κρίνεται σκόπιμο να αναλυθούν και να εξεταστούν διεξοδικά!
1. Ως προς το αντικείμενο των σπουδών
Είναι γεγονός ότι πολλοί πρωτοετείς φοιτητές επιλέγουν το αντικείμενο των σπουδών τους με γνώμονα την ελπίδα για γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση, παραμελώντας τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα και την κλίση τους σε κάποιον τομέα. Είναι αρκετά δύσκολο να “προστατευτεί” κανείς από την απογοήτευση και τη ματαίωση που θα ακολουθήσει, όταν η σχολή δε φανεί αντάξια των υψηλών προσδοκιών.
Είναι αλήθεια ότι οι σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είτε αυτές λάβουν μέρος σε κολλέγια, όπως στις ιδιωτικές σχολές του Mediterranean College, είτε στα δημόσια πανεπιστήμια, απαιτούν επένδυση χρόνου και κόπου. Γιατί λοιπόν να χαραμίζουν όλη τους την ενέργεια σε κάτι που δε “γεμίζει” και δεν ικανοποιεί το “είναι” τους;
2. Ως προς τις κοινωνικές σχέσεις
Οι φιλίες που “χτίζει” ένας άνθρωπος στην παιδική κι εφηβική του ηλικία διακατέχονται από μια μεγάλη νοσταλγία, η οποία “φουντώνει” ιδιαίτερα κατά το ξεκίνημα της φοιτητικής του ζωής. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram, είναι σε θέση να γεφυρώσουν την απόσταση μεταξύ των φίλων, όμως δε θα μπορούσαν ποτέ να αντικαταστήσουν την πραγματική ανθρώπινη επαφή. Η πιθανή μετακόμιση από τον τόπο καταγωγής, δυσχεραίνει την όλη διαδικασία κι αποτελεί ένα ακόμα τροχοπέδη κατά την προσπάθεια της προσαρμογής.
Ειδικά όταν αυτός εισέρχεται σε ένα νέο εκπαιδευτικό χώρο, η ανάγκη να διευρύνει τον κοινωνικό του κύκλο, γίνεται ιδιαίτερα επιτακτική και μπορεί να καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη φοιτητική εμπειρία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ανασφάλεια ή και το ενδεχόμενο της απόρριψης και της απομόνωσης, θα κάνει ακόμα πιο δύσκολη τη διατήρηση υγιών φιλικών σχέσεων. Ωστόσο, αυτές οι φιλίες είναι που θα αποτελέσουν ένα ισχυρό υποστηρικτικό δίκτυο και θα βοηθήσουν κάθε πρωτοετή να βιώσει την αίσθηση του “ανήκειν”!
3. Ως προς την ωριμότητά του
Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σηματοδοτεί το πέρασμα από την εφηβική προς την ενήλικη ζωή, μια μετάβαση που θα φέρει μεγάλη συναισθηματική, αλλά κι αναπτυξιακή ωρίμανση. Για πρώτη φορά, αυτοί οι εκκολαπτόμενοι ενήλικες παίρνουν μια “γεύση” ελευθερίας και ανεξαρτησίας, αναλαμβάνουν υπεύθυνους ρόλους και “χτίζουν” ένα καινούργιο, ώριμο προφίλ.
Βέβαια, αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται από μεγάλη αστάθεια, η οποία βρίσκει ανταπόκριση στον διαρκή πειραματισμό σε προσωπικό, αλλά κι επαγγελματικό επίπεδο. Οι απαιτήσεις πληθαίνουν, οι προσδοκίες εκτοξεύονται κι ο νέος φοιτητής μπορεί εύκολα να οδηγηθεί και στην αμφισβήτηση του ίδιου του του εαυτού. Θεωρητικά, μπορεί να έχει περάσει στην ενηλικίωση, όμως συναισθηματικά ανήκει ακόμα στην εφηβεία. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται υπομονή, κατανόηση κι ενσυναίσθηση για μια επιτυχημένη προσαρμογή, αλλά κι αποδοχή αυτής της αναδυόμενης ταυτότητάς του!
4. Ως προς τη διαχείριση του χρόνου
Οι πρακτικές διδασκαλίας του σχολείου διαφέρουν κατά πολύ από εκείνες του πανεπιστημίου και μπορούν εύκολα να διαταράξουν τη ρουτίνα της μέχρι πρότινος καθημερινότητάς τους. Οι διαδικασίες της μελέτης και της εξέτασης δυσκολεύουν, ο όγκος των μαθημάτων μεγαλώνει κι η εμπέδωση της ύλης μοιάζει σε πολλές περιπτώσεις αδιανόητη.
Έτσι λοιπόν, από τη στιγμή που οι φοιτητές δυσκολεύονται να καταλάβουν τις παραδόσεις και να οργανώσουν το διάβασμά τους, οδηγούνται με τη σειρά τους σε σύγχυση και αμφισβήτηση των δυνατοτήτων τους. Όπως και να έχει, η κατανόηση κι η προσαρμογή του τρόπου λειτουργίας των πανεπιστημίων, θα χρειαστεί χρόνο κι υπομονή από την πλευρά τους, ώστε να πορευτούν με μεγαλύτερη ευκολία σε αυτό το καινούργιο κεφάλαιο της ζωής τους!
Η επιτυχημένη ακαδημαϊκή προσαρμογή κι εξέλιξη συνοδεύεται από δυσκολίες και συναισθηματικά σκαμπανεβάσματα τα οποία δεν πρέπει να παραμεληθούν. Μόνο έτσι θα δημιουργηθούν υγιείς κι ολοκληρωμένες προσωπικότητες, έτοιμες να “πάρουν” τη ζωή στα χέρια τους!