Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού
Το 2015 στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Φόρουμ για την Εκπαίδευση (Ίντσεον, Δημοκρατία Κορέας) υιοθετήθηκε η «Διακήρυξη Ίντσεον», η οποία αποτελεί μια δέσμευση της παγκόσμιας κοινότητας σε ό,τι αφορά στα θέματα εκπαίδευσης αναφορικά με την «Ατζέντα 2030» των Στόχων του Ο.Η.Ε. για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (SDGs). Η «Ατζέντα 2030» αποβλέπει στην εξάλειψη της φτώχειας μέχρι το 2030 –σε παγκόσμιο επίπεδο- μέσα από την εφαρμογή πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, ο «Στόχος 4» (SDG 4 «Quality Education») αφορά στην εκπαίδευση: «Διασφαλίζουμε ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς και προάγουμε ευκαιρίες διά βίου μάθησης για όλους».
Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της UNESCO, 758 εκατομμύρια ενήλικες σε όλο τον πλανήτη δεν έχουν τις βασικές ικανότητες ανάγνωσης και γραφής -τα 2/3 από αυτούς είναι γυναίκες-, ενώ 264 εκατομμύρια είναι τα παιδιά και οι νέοι που βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος. Στη χώρα μας το ποσοστό των εγγράμματων ενηλίκων αγγίζει το 97,7% του πληθυσμού. Σύμφωνα με την UNESCO, στην Ελλάδα υπάρχουν 219,6 χιλιάδες αναλφάβητοι ενήλικες (άνω των 15 ετών), εκ των οποίων οι 151,1 χιλιάδες είναι γυναίκες.
Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με τις Κτιριακές Υποδομές και με τη χορηγική υποστήριξη του i-bank της Εθνικής Τράπεζας, ανέλαβαν την πρωτοβουλία της δημιουργίας εργαστηρίων ανοικτών τεχνολογιών «Edulabs» στις σχολικές μονάδες που κατασκευάζονται την περίοδο 2016-2017, με στόχο την αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών τους. Τα Edulabs αποτελούν ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες που παρέχουν σε μαθητές και καθηγητές όλες τις κατάλληλες υποδομές, βασισμένες σε ανοικτές τεχνολογίες (open source), καθώς και ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ευχάριστο περιβάλλον, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στην ψηφιακή εποχή και τα πολλά πλεονεκτήματά της στην εκπαίδευση. Παράλληλα με το έργο των Edulabs, η Εθνική Τράπεζα θα προσφέρει στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων 1.000 πλήρη σετ ελεγμένων και επισκευασμένων ηλεκτρονικών υπολογιστών από το εταιρικό πρόγραμμα αντικατάστασης, προκειμένου να διατεθούν σε σχολεία της Περιφέρειας για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών τους. Μετά από σχετική εισήγηση, και με το συντονισμό του Υπουργείου, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές θα διανεμηθούν σε 834 δημοτικά σχολεία (μονοθέσια, διθέσια, τριθέσια) σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας (εκτός Αττικής), στην πλειονότητα των οποίων υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε εξοπλισμό Η/Υ. Ο εξοπλισμός θα αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία άνω των 10.000 μαθητών.
Γιώτα Πετσιώτη