Απ’ όλες τις γνώσεις, η σπουδαιότερη είναι η Γνώση του Εαυτού
ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΤΕ ΤΟΝ ΘΕΙΟ ΣΑΣ ΕΑΥΤΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΟΥ
Ενσαρκώσεις του Θείου Πνεύματος!
Απ’ όλες τις γνώσεις, η σπουδαιότερη είναι η Γνώση του Εαυτού (Άτμα Γκνιάνα) ή Αυτογνωσία. Μπορεί να αποκτήσετε γνώσεις σχετικά με τις φυσικές επιστήμες, τις τέχνες, τη χειροτεχνία, τη λογοτεχνία, τη μουσική, το χορό, τη ζωγραφική και κάθε άλλη εγκόσμια γνώση, αλλά καμία απ’ αυτές δεν θα σας δώσει εσωτερική ειρήνη και ευτυχία,αν δεν έχετε αποκτήσει το γνώθι σ’ αυτόν.
Η εγκόσμια γνώση μπορεί να σας δώσει φήμη και ευημερία, αλλά μόνο η Αυτογνωσία, μπορεί να σας χαρίσει την ειρήνη, που είναι πέρα από κάθε κατανόηση.
Συνειδητοποιήστε τον Θεό μέσα από την Αγνή Αφοσίωση. Η Γνώση του Εαυτού αποκαλύπτει την ενότητα μέσα στην πολλαπλότητα, την αιωνιότητα μέσα στη φθορά. Οι ιερές Ουπανισάδες δηλώνουν ότι εκείνος που αποκτά Αυτογνωσία είναι παντογνώστης και ότι «Ο Γνώστης του Εαυτού ξεπερνά κάθε θλίψη» (Tarati Sokam Atmavit).
Όλες οι εγκόσμιες γνώσεις ασχολούνται με τη διατήρηση της ζωής. Όταν όμως αποκτηθεί η
γνώση του πνεύματος, που είναι η βάση όλων των επιστημονικών γνώσεων και τεχνών, τότε η εκμάθηση οποιασδήποτε άλλης γνώσης γίνεται εύκολη. Όταν ο άνθρωπος εδραιώσει την
επικοινωνία του με το Θείο, που είναι η πηγή όλων των γνώσεων, της δύναμης και της σοφίας, τότε θα έχει εύκολη πρόσβαση σε κάθε είδους μάθηση. Συνεπώς, ο καθένας πρέπει να προσπαθεί να
επιτύχει την αυτοπραγμάτωση μέσα από την αγνότητα του νου και της καρδιάς του.
Για να πραγματώσουμε τον Θεό, δεν χρειάζεται να είμαστε πλούσιοι ούτε να έχουμε παράσημα ούτε κάποιου άλλου είδους αξιώματα. Δεν χρειάζεται να έχουμε κάποια ιδιαίτερη επιστημονική
κατάρτιση. Το μόνο που χρειάζεται είναι η αγνή, ανιδιοτελής αφοσίωση.
Σήμερα, άνθρωποι με εγωιστικό και μολυσμένο νου, επιχειρούν να λατρέψουν τον Θεό. Χωρίς όμως τηναγνότητα σκέψεων, λόγων και πράξεων, πώς είναι δυνατό να βιώσει κανείς τον Θεό;
Ο Θεός δεν μπορεί να πραγματωθεί μέσω της έπαρσης και της επίδειξης.
Βασική προϋπόθεση για τον άνθρωπο είναι η εξάλειψη κάθε είδους εγωισμού και κτητικότητας, ώστε να δρα με ανιδιοτέλεια. Κάθε άτομο δικαιούται ν’ αρχίσει αυτή την προσπάθεια, ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία και την κοινωνική του τάξη. Οι άνθρωποι κάνουν λουτρά στα ιερά νερά των ποταμών Γάγγη, Κρίσνα, Γκοντάβαρι κλπ, με την πεποίθηση ότι προσφέρουν λατρεία στον Κύριο! Η ιδέα όμως ότι μπορεί κανείς να προσφέρει κάτι στον Θεό είναι λανθασμένη. Όταν εξαγνίσετε το νου και την καρδιά σας, τότε ο Κύριος θα φροντίσει τα πάντα για σας, ακριβώς
όπως μια μητέρα φροντίζει για όλες τις ανάγκες του βρέφους της.
Αυτογνωσία σημαίνει τη συνειδητοποίηση της ενότητας που υπόκειται της πολλαπλότητας.
Αυτό είναι και το νόημα των περίφημων ρήσεων των ιερών Ουπανισάδων: «Ολόκληρο το σύμπαν διαπερνάται από τον Θεό» (Isavasyam Idam Sarvam) και «ο Θεός είναι ο ένοικος όλων των όντων» (Easwara Sarva Bhutanam).
Η Σημασία των Ιερών Τελετουργιών
Πολλοί λένε ότι συμφωνούν με αυτές τις ρήσεις και μάλιστα ότι τις διαδίδουν. Στην πράξη, όμως, προωθούν διχόνοιες και διαφορές. Μερικοί φτάνουν μέχρι το σημείο να προδίδουν τον Θεό, αν και
στην πραγματικότητα, δεν είναι το Θείο αυτό που προδίδουν. Διαψεύδουν και προδίδουν μόνο τον ίδιο τους, τον αληθινό τους εαυτό. Ο σκοπός των ιερών τελετουργιών (Γιάγκνα και Γιάγκα) είναι η επίκληση του Θείου για ειρήνη και ευημερία στον κόσμο. Όταν το Θείο ανταποκρίνεται με την χάρη Του, τότε εξασφαλίζεται η ευημερία όλων. Οι Γιάγκνα έχουν μια ακόμη σημασία. Η προσφορά (θυσία) προς τον Κύριο, όσων Εκείνος έδωσε στον άνθρωπο, είναι από τα βασικά καθήκοντα του πνευματικού αναζητητή. Η προσφορά δεν πρέπει να θεωρείται σαν θυσία υλικών αγαθών,αλλά σαν πράξη αγάπης και ευγνωμοσύνης προς τον Θεό, από την οποία ο ίδιος ο πιστός αντλεί χαρά κι ευδαιμονία.
Ο άνθρωπος πρέπει να διευρύνει τον τρόπο σκέψης του και να υπηρετεί την κοινωνία, θεωρώντας την μια εκδήλωση του Θείου. Η ειρήνη στον κόσμο εξαρτάται από την ειρήνη μεταξύ των
ανθρώπων. Ο άνθρωπος, η κοινωνία και ο κόσμος είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ο καθένας πρέπει να ανακαλύψει μέσα του το μυστικό της εσωτερικής γαλήνης και χαράς και να εκπέμπει
αυτή τη χαρά στην κοινωνία στην οποία ζει. Από τον άνθρωπο στην κοινωνία και από την κοινωνία σε ολόκληρο τον κόσμο, αυτή η εσωτερική γαλήνη και χαρά πρέπει να εξαπλωθεί παντού. Μην
τρέφετε μίσος για κανέναν (Adveshta Sarva Bhutanam), προτρέπει η Γκίτα. Αυτή πρέπει να είναι η κατευθυντήρια αρχή για όλους. Προκειμένου να προωθήσουν αυτή την αρχή της αλληλεγγύης
μεταξύ των ανθρώπων, οι σοφοί του παρελθόντος επινόησαν τις ιερές τελετουργίες Γιάγκνα και Γιάγκα.
Η Γνώση του Εαυτού θα ανατείλει όταν ο άνθρωπος αποκτήσει
αγνότητα καρδιάς (Τσίτα Σούντι).
Αυτή η αγνότητα μπορεί να επιτευχθεί μόνο με ανιδιοτελείς πράξεις (Nισκάμα Κάρμα). Η
ανθρώπινη οντότητα αποτελείται από το σώμα, το νου και τον Θείο Εαυτό (Άτμα). Και τα τρία αυτά είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Εάν διαχωριστούν, η ζωή χάνει το νόημά της. Όταν το σώμα καθοδηγείται από το νου και ο νους ελέγχεται από τον Θείο Εαυτό, τότε η ζωή βρίσκει την εκπλήρωσή της. Όταν το σώμα γίνεται ο μόνος κυρίαρχος, ο άνθρωπος κατεβαίνει στο επίπεδο του ζώου. Όταν ο νους υπερισχύει του σώματος και των αισθητηρίων οργάνων, ανεβαίνουμε στο ανθρώπινο επίπεδο. Όταν ο Άτμα υπερισχύσει του νου και του σώματος, τότε πραγματώνεται η
Θεότητα.
Το Σημαντικότερο είναι η Αγνή Καρδιά
Η Γκίτα, αναγνωρίζοντας αυτό το γεγονός, υποδεικνύει έναν δρόμο με τρία στάδια προς την Θεότητα. Το σώμανα συμμετέχει σε καλές πράξεις, ο νους να καλλιεργεί καλές σκέψεις και ανθρώπινες αρετές, και το πνεύμανα λατρεύει τον Θεό. Τότε ο άνθρωπος συγχωνεύεται με την Υπέρτατη Ευδαιμονία, το Μπράμαν, όπως ο ποταμός ενώνεται με τον ωκεανό. Αυτή είναι η διαδικασία μέσα από την οποία ο άνθρωπος γίνεται ένα με τον Θεό.
Όσες γραφές και αν μελετήσει κανείς, όσες πνευματικές πειθαρχίες και αν κάνει, όσους ιερούς τόπους και αν επισκεφθεί, εάν δεν απαλλαγεί από τις «μολύνσεις» της καρδιάς, η ζωή του θα
παραμένει χωρίς νόημα και αξία. Η αγνότητα της καρδιάς είναι η ουσία όλων των βιβλικών διδασκαλιών και ο βασικός σκοπός της ζωής. Ο άνθρωπος πρέπει να αναζητά το μόνιμο και το αιώνιο. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο μέσω της ανιδιοτελούς δράσης, χωρίς προσδοκία για το αποτέλεσμα (Νισκάμα Κάρμα).
Κάθε πράξη που γίνεται χωρίς εγωισμό οδηγεί στην θεότητα.
Καμία πνευματική μελέτη ή πνευματική άσκηση δεν μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο να εξαγνίσει την καρδιά του, εάν δεν προσπαθήσει ο ίδιος. Και όταν η καρδιά εξαγνιστεί, γίνεται άξια κατοικία για τον Θεό.
Ό, τι και αν κάνετε, πρέπει να το θεωρείτε ως καθήκον που γίνεται χωρίς κανένα κίνητρο ιδιοτέλειας ή προσωπικού κέρδους.
Μόνο όταν όλες οι πράξεις σας – είτε αυτές αφορούν ασκητικές πρακτικές (Γιάγκνα, Γιάγκα ή Τάπας) είτε οποιοδήποτε άλλο είδος πνευματικής άσκησης (Σάντανα) – γίνονται σαν προσφορά προς τον Θεό, θα σας εξαγνίσουν και θα σας λυτρώσουν.
ΜΠΑΓΚΑΒΑΝ ΣΡΙ ΣΑΤΥΑ ΣΑΪ ΜΠΑΜΠΑ