Αγγέλα Καράλη: «Η καλλιτεχνική φύση και η παρατηρητικότητά μου ως ζωγράφου διαφαίνεται σε όλες τις εκφάνσεις και ρόλους της ζωής μου».
Συνέντευξη στην Τάνια Νικολοπούλου και το likewoman.gr
Η εικαστικός Αγγέλα Καράλη μεγάλωσε στο Μόναχο της Γερμανίας, όπου πήρε μαθήματα ζωγραφικής από τους ζωγράφους Roman Bachmair και Otto Völker. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και αποφοίτησε με Άριστα. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, ξεχωρίζοντας με τα έργα της. Τη συναντήσαμε και απάντησε στις ερωτήσεις μας.
Ζωγράφος, Εκπαιδευτικός, Μητέρα, Γυναίκα. Πώς όλα αυτά συνδυάζονται και αλληλοσυνδέονται ή αλληλεξαρτώνται;
Όλα αυτά μαζί είναι μια ολότητα και το ένα επηρεάζει το άλλο και μου δίνει υλικό και έμπνευση για την τέχνη. Η καλλιτεχνική φύση και η παρατηρητικότητά μου ως ζωγράφου διαφαίνεται σε όλες τις εκφάνσεις και ρόλους της ζωής μου.
Ποιες είναι συνήθως οι δικές σου πηγές έμπνευσης;
Πηγές έμπνευσης μου είναι το γίγνεσθαι στον κόσμο, το πραγματικό και το πνευματικό, τον υλικό και άυλο. Τα θέματα των έργων μου είναι κατά βάση υπαρξιακά με αφετηρία τα έντονα ανθρώπινα συναισθήματα και σχέσεις, την διαίσθηση και την ενόραση, με διάθεση λυρική και υπερβατική. Με ενδιαφέρει ο κόσμος πέρα από αυτό που βλέπουμε και φαίνεται.
Ποια είναι η τεχνική ή οι τεχνικές που θεωρείς ότι σε εκφράζουν περισσότερο;
Μου αρέσει να δουλεύω με λαδομπογιές αλλά χρησιμοποιώ και άλλες τεχνικές ανάλογα με αυτό που θέλω να εκφράσω και να αποδώσω. Είμαι εξπρεσιονίστρια στα έργα και στη ζωή. Προσπαθώ να δομήσω το χάος και να δημιουργήσω νέα δεδομένα.
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου ζωγράφοι και σε ποια εποχή θεωρείς ότι θα ήθελες να ζήσεις είτε ως ζωγράφος είτε σαν ένας άνθρωπος που αγαπάει την Τέχνη;
Οι αγαπημένοι μου ζωγράφοι είναι οι Albrecht Dürer, Caspar David Friedrich, Chaim Soutine, Georg Baselitz, George Grosz, Hieronymus Bosch, Jean-Michel Basquiat, Neo Rauch. Ως άνθρωπος που αγαπάει την τέχνη θα ήθελα να είχα τη δυνατότητα να ζήσω από κοντά την εποχή της Ιταλικής Αναγέννησης στη Βενετία και Φλωρεντία. Ως ζωγράφος στις αρχές του 20ου αιώνα όταν γεννήθηκαν τα μεγάλα καλλιτεχνικά κινήματα.
Παρόλα αυτά, χαίρομαι που ζω στην εποχή μας με τις όποιες προκλήσεις της και την πολυφωνία που υπάρχει.
Όταν ένας φιλότεχνος βρίσκεται μπροστά στο δικό σου έργο μπαίνεις στον πειρασμό να τον ρωτήσεις την άποψή του για το έργο σουή θεωρείς ότι καλό είναι ο καλλιτέχνης να «εξηγεί» το έργο του ή να αφήνει να υπάρχει και κάποιο μυστήριο;
Όταν ένας παρατηρητής έρχεται σε επικοινωνία και εσωτερική συνομιλία με ένα έργο μου, δεν θέλω να επέμβω και να τον διακόψω γιατί ο καθένας έχει το δικαίωμα να ερμηνεύσει το έργο με δικό του τρόπο χωρίς να του επιβάλλω τη δική μου σκέψη. Εάν όμως έχει ερωτήσεις ή απλώς θέλει να εκφέρει την άποψη του τότε μπαίνω σε συζήτηση μαζί του.
Έχεις ήδη εκθέσει έργα σου και στις ατομικές εκθέσεις σου και σε ομαδικές εκθέσεις. Ποιες είναι οι εμπειρίες που αποκόμισες;
Το κάθε έργο και η κάθε έκθεση έχει τη δικιά της ιστορία, η οποία είναι μια μοναδική εμπειρία. Έχω γνωρίσει πολλούς και ενδιαφέροντες ανθρώπους. Οι αντιδράσεις του κόσμου κυμαίνονται σε ένα ευρύ φάσμα και η ανάδραση με τους επισκέπτες είναι συναρπαστική. Μου αρέσει να δουλεύω με άλλους καλλιτέχνες σε κοινά project για ομαδικές εκθέσεις, υπάρχει πολύ δημιουργικότητα, θετική ενέργεια και σπουδαίες συζητήσεις.
Ελλάδα ή εξωτερικό; Που θεωρείς ότι η Τέχνη έχει περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης είτε καλλιτεχνικής είτε εμπορικής;
Είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό, η επιβίωση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, η οποία δεν συμβιβάζεται με εμπορικά πρότυπα, είναι δύσκολη.
Υπάρχει το «γυναικείο άγγιγμα» στη ζωγραφική σου που κάποιος μπορεί να καταλάβει ότι το έργο σου είναι δημιούργημα γυναίκας ζωγράφου και όχι άντρα;
Δεν πιστεύω ότι είναι πάντα εύκολο να διακρίνει κανείς το φύλο ενός καλλιτέχνη από το έργο του. Τα έργα φανερώνουν πολλές πτυχές του ψυχικού του κόσμου, οι οποίες εξαρτώνται από εμπειρίες και διαθέσεις.
Ισχύει και στη ζωγραφική η έλλειψη χρόνου που μπορεί να αντιμετωπίζει περισσότερο μια γυναίκα ζωγράφος που έχει ταυτόχρονα και οικογένεια ήη οικογένειά σου ήταν αρωγός στην προσπάθειά σου ως καλλιτέχνης;
Σίγουρα υπάρχει διαμάχη ανάμεσα στην απόλυτη αφοσίωση στο καλλιτεχνικό έργο και στις καθημερινές υποχρεώσεις. Χρειάζεται καλή οργάνωση, κατανόηση και συνεργασία.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Μία ατομική έκθεση στο άμεσο μέλλον.
Αγγέλα Καράλη | Βιογραφικό
Η Αγγέλα Καράλη μεγάλωσε στο Μόναχο της Γερμανίας, όπου πήρε μαθήματα ζωγραφικής από τους ζωγράφους Roman Bachmair και Otto Völker (1992-1996). Σπούδασε γραφικές τέχνες στην σχολή Blocherer του Μονάχου (1993-1995).Στην Ελλάδα συνέχισε μαθήματα ζωγραφικής με τον ζωγράφο Πέτρο Κουφοβασίλη και έπειτα σπούδασε Ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, με καθηγητές τον Τ. Πατρασκίδη, Μ. Γαβαθά, Β. Βλασταρά και Π. Σιάγκρη, από την οποία αποφοίτησε με Άριστα (2001-2006). Επίσης παρακολούθησε στην ΑΣΚΤ μαθήματα γλυπτικής με τον καθηγητή Νίκο Τρανό και ξυλογλυπτικής με τον καθηγητή Δημήτρη Βάρσο. Έχει μεταπτυχιακό στα Πολυμέσα και Γραφικές τέχνες με διπλωματική εργασία “Απεικονίσεις και σύμβολα του χρόνου στην εικαστική γλώσσα”.
Ήταν οργανωτικό μέλος και συμμετείχε στην έκθεση«ΕΙΚΟΝΑ, ΧΩΡΟΣ, ΔΡΑΣΗ 2» το 2008 στην Τεχνόπολη, Γκάζι, Αθήνα.
Τον Ιούλιο του 2008, επιλέγεται για να συμμετέχει στην έκθεση του Δήμου Ίου «Εννέα γυναίκες συνομιλούν με το περιβάλλον» (Ομήρεια 2008). Καθηγήτρια στην Α/θμια και Β/θμια δημόσια εκπαίδευση. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί από τις εφημερίδες «Αυγή» (2012) και «Αξία» (2015). Είναι μέλοςτου Ε.Ε.Τ.Ε.
Ατομικές εκθέσεις:
Ιανουάριος 1995: Atelierhaus, Μόναχο.
Ιούνιος 2009 : Δανέζικο ινστιτούτο, Αθήνα
Απρίλιος 2011: Αίθουσα Τέχνης “Art Zone 42”, “Light spirit”, Αθήνα
Ιούλιος 2013: Villa Mohr, “Im Licht der Krise/ Στο φως της κρίσης” Μόναχο, κείμενο Λήδα Καζαντζάκη
Ομαδικές εκθέσεις:
Μάιος 1994: Donauwoerth, Γερμανία
Ιανουάριος 1996 : Atelierhaus, Μόναχο.
Ιούνιος 2006 : Εργοστάσιο ΑΣΚΤ, Αθήνα
Φεβρουάριος 2008 : «ΕΙΚΟΝΑ, ΧΩΡΟΣ, ΔΡΑΣΗ 2» στην Τεχνόπολη, Αθήνα
Απρίλιος 2008 :”Merry art spring”, M Art Space, Αθήνα
Ιούνιος 2008,2010.2013 :«Άνθρωποι, χρώμα + Σίδερο», Πέραμα
Δεκέμβριος 2009 : «Ανθρώπινη μορφή στην Τέχνη» στην Τεχνόπολη, Αθήνα
Φεβρουάριος 2010 : “M Art Space”, Αθήνα
Απρίλιος 2011: “Ρίζα 10” στην πολιτιστικό κέντρο “Μελίνα Μερκούρη”
Ιούλιος 2011: “Η σχέση της εικόνας με τον λόγο”, Πύργος Μαρκέλλου, Αίγινα.
Νοέμβριος 2012, Αίθουσα Τέχνης “Art Zone 42”, “Starting Point”, Αθήνα
Απρίλιος 2013: “12 νέοι καλλιτέχνες” στο πολιτιστικό κέντρο “ΜελίναΜερκούρη” του πολιτισμικού οργανισμού Δήμου Αθηναίων. Επιμελήτρια Λήδα Καζαντζάκη.
Οκτώβριος 2014: «Αντίσταση τώρα», Πινακοθήκη δήμου Αθηνών
Ιανουάριος 2016: «Stand up for …», The Loft, Αθήνα
Οκτώβριος 2016: «Πρόληψη μέσα από την τέχνη», The Sotiris Felios Collection, Αθήνα
Δεκέμβριος 2016: “Μέθεξις”, Depot Art Gallery, Αθήνα
Δεκέμβριος 2016: “Art Thessaloniki”, International Contemporary Art Fair
Ιανουάριος 2017: “Σκιές και Καραγκιόζης project”, πολιτιστικό κέντρο “Μελίνα Μερκούρη” του πολιτισμικού οργανισμού Δήμου Αθηναίων
Φεβρουάριος 2017: “Όταν ξυπνά του σώματος η μνήμη”, Εικαστικές Αναζητήσεις, Αθήνα
Ιούνιος 2017: «80+1 Χρόνια απουσίας, Εικαστικό αφιέρωμα στον Λόρκα», Depot Art Gallery, Αθήνα
Σεπτέμβριος 2017: “Think of me”, τέταρτη δράση της Restart Contemporary Art Platform στο Art Hotel Santorini, επιμέλεια έκθεσης Κωνσταντίνος Βαφειάδης, καλλιτεχνική διεύθυνση Κέλλυ Αθανασιάδου, οργάνωση επικοινωνία Δημήτρης Λαζάρου, Σαντορίνη, http://www.liberal.gr/artnews/arthro/161723/politistikadromena/trexonta/tetarti-drasi-tou-Restrt-sti-santorini.html
Δεκέμβριος 2017: “Την μεν ζωγραφίαν ποίησιν σιωπώσαν/ Painting is poetry that is silent”, Blank Wall Gallery, Επιμέλεια έκθεσης Μαρία-Μόσχα Καρατζόγλου και Ευαγγελία Καϊράκη, οργάνωση επικοινωνία Δημήτρης Λαζάρου, Αθήνα, avgi.gr
Φεβρουάριος 2018: “No Sugar Added”, Depot Art Gallery, Επιμέλεια έκθεσης Μαρία-Μόσχα Καρατζόγλου και Ευαγγελία Καϊράκη, Αθήνα
Μάρτιος 2018: “Walking Dead Art”, Ωδείο Αθηνών, Fox Channel Greece, Επιμέλεια Έκθεσης/ Art Curation M-Art Eugenia Manolioudaki, Αθήνα
Σεπτέμβριος 2018: “My Heaven”, τρίτη δράση της Restart Contemporary Art Platform στην AQUA GALLERY | Art Hotel Santorini, καλλιτεχνική διεύθυνση Κέλλυ Αθανασιάδου, οργάνωση – επικοινωνία Δημήτρης Λαζάρου, Σαντορίνη