Έρευνες Αποκαλύπτουν Τα 10 Πράγματα Που Κάνουν Τα Παιδιά Πιο Χαρούμενα
«Ένα από τα πιο τυχερά πράγματα που μπορεί να σου συμβούν στη ζωή, πιστεύω, είναι να έχεις ευτυχισμένη παιδική ηλικία». – Agatha Christie
Η παιδική ηλικία είναι μια ξεχωριστή στιγμή στη ζωή κάποιου. Είναι η εποχή της ανακάλυψης, του παιχνιδιού, της αναζήτησης και της διασκέδασης καθώς το παιδί αρχίζει να μαθαίνει τον κόσμο γύρω του. Για τους γονείς, αυτή η χρονική περίοδος μπορεί να προκαλέσει μια αίσθηση ανησυχίας, καθώς επιδιώκουν να εξασφαλίσουν την υγεία και την ευτυχία του παιδιού.
Φυσικά, στη ζωή συμβαίνουν πράγματα – τόσο στο παιδί όσο και στους γονείς – που μπορεί να επηρεάσουν τα παιδικά χρόνια. Ανεξάρτητα από τις καταστάσεις, η ευτυχία του παιδιού έρχεται σχεδόν πάντα πρώτα στο παιδί που το αγαπούν.
Εδώ, συνδυάζουμε την επιστημονική έρευνα και την παιδική ευτυχία. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται να εξετάσουμε 10 επιστημονικά αποδεδειγμένες συμβουλές για να διασφαλίσουμε μια ευτυχισμένη και υγιή παιδική ηλικία.
Είτε είστε γονιός, υποψήφιος γονιός, ή κάποιος που απλώς αγαπά τα παιδιά, ελπίζουμε ότι αυτό που θα διαβάσετε παρακάτω θα σας δώσει μια σαφέστερη εικόνα για να αναθρέψετε ένα πιο υγιές και πιο ευτυχισμένο παιδί.
Παρακάτω σας δείνουμε 10 (επιστημονικά αποδεδειγμένες) συμβουλές για να κάνετε τα παιδιά σας πιο χαρούμενα:
ΔΩΣΤΕ ΤΟΥΣ ΑΦΘΟΝΗ ΩΡΑ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Η πρωταρχική ευθύνη ενός παιδιού είναι – ή, τουλάχιστον, πρέπει να είναι – να παίζει. Ναι, το παιδί θα έχει εργασίες για το σπίτι, εξωσχολικές δραστηριότητες και ούτω καθεξής… Αλλά από τα παιδικά έως τα εφηβικά χρόνια, θα πρέπει να του δοθεί η ελευθερία για να διασκεδάσει.
Ο Peter Gray, παιδο-ψυχολόγος και καθηγητής στο Boston College, δηλώνει ότι «Τα παιδιά παίρνουν τα σπουδαιότερα μαθήματα της ζωής από άλλα παιδιά, όχι από τους ενήλικες … δεν μπορούν να μάθουν ή είναι πολύ λιγότερο πιθανό να μάθουν όταν αλληλεπιδρούν μόνο με τους ενήλικες».
Οπότε, πείτε τους να βγουν έξω και να παίξουν! (Στην συγκεκριμένη περίπτωση μένουμε σπίτι λόγω καραντίνας ασχολούμαστε περισσότερο μαζί τους και βρίσκουμε όμορφους τρόπους να τα απασχολήσουμε)
2. ΟΙ ΔΙΑΠΛΗΚΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΤΟΝΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥΣ
Οι εγκέφαλοι του παιδιών αναπτύσσονται με εξαιρετικό ρυθμό κατά την πρώιμη παιδική ηλικία. Όταν βλέπουν και ακούν για προβλήματα ενηλίκων και αβεβαιότητες, η λεπτή ψυχολογική κατάσταση των παιδιών μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά. Ενδεχομένως να τα κάνει να ανησυχούν και να είναι ανασφαλή.
Τα παιδιά δεν θα πρέπει να ακούνε αγχωτικές συνομιλίες και έντονους διαπληκτισμούς από τους ενήλικες – δεν είναι σίγουρα η ώρα τους για τέτοια πράγματα.
3. ΜΗΝ ΤΑ ΣΥΓΚΡΙΝΕΤΕ ΜΕ ΑΛΛΑ ΠΑΙΔΙΑ
Η πίεση για επιτυχία στη σημερινή κοινωνία μπορεί να καταστήσει δελεαστική την ενδυνάμωση μιας πρώιμης αίσθησης ανταγωνιστικότητας – και μερικοί ενήλικες το κάνουν στα παιδιά τους συγκρίνοντάς τα με κάποιους άλλους. Μερικές φορές, οι ενήλικες θα επισημάνουν τα θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας ενός άλλου παιδιού, ελπίζοντας ότι τα δικά τους παιδιά θα αντιγράψουν τους άλλους.
Οι ερευνητές λένε ότι τέτοιες συγκριτικές τάσεις μπορούν να επηρεάσουν δυσμενώς την εμπιστοσύνη και την αίσθηση του εαυτού του παιδιού.
4. ΔΙΔΑΞΤΕ ΤΟΥΣ ΤΑ ΩΦΕΛΗ ΤΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Επισημαίνοντας το προφανές – ένα παιδί δεν είναι εκ των πραγμάτων πολύ ώριμο. Σχεδόν κάθε παιδί θα έχει αυθόρμητες εκρήξεις θυμού, φθόνου, θλίψης κλπ. Αυτή η συμπεριφορά παρουσιάζει μια καλή ευκαιρία μάθησης για τον ενήλικα.
Ο Dr. John Gottman του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον αναφέρει τη συνηθισμένη τάση των ενηλίκων να αντιμετωπίσουν την αντιληπτή «κακή συμπεριφορά» των παιδιών – τα αρνητικά συναισθήματά τους – θέτοντας κάποια τιμωρία. Ένας καλύτερος τρόπος είναι να αναγνωρίσουμε τη συμπεριφορά, διδάσκοντας στο παιδί ότι όλοι βιώνουν αρνητικά συναισθήματα και να βρουν τρόπους να διδάξουν στο παιδί πώς να χειριστούν τα συναισθήματά τους εποικοδομητικά.
5. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΙΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΟΥΣ
Το παιδί θα φτάσει στην ηλικία όταν ξέρει ότι χρειάζεται σκληρή δουλειά για να προχωρήσει. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να αναγνωρίζουμε πότε το παιδί ωθεί τον εαυτό του να πετύχει κάτι.
Μιλώντας για τα γνωστικά καθήκοντα κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, ο Dr. Carol S. Dweck στο Στάνφορντ λέει: «Το μήνυμά μας προς τους γονείς είναι να επικεντρωθούν στη διαδικασία που εμπλέκεται το παιδί, όπως η σκληρή προσπάθεια ή η εστίαση στο έργο.
6. ΔΩΣΤΕ ΑΞΙΑ ΣΤΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ
Έχοντας μια ποικιλία από πράγματα που μια οικογένεια κάνει μαζί είναι ένα καλό σημάδι και αποτελεί σημαντική πτυχή της παιδικής ανάπτυξης.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Παιδιού, δίνοντας χρόνο στην οικογένεια, παράγει πέντε βασικά οφέλη:
Το παιδί αισθάνεται σημαντικό και αγαπητό. Το παιδί παρατηρεί τα θετικά χαρακτηριστικά ενός ενήλικα. Οι ενήλικες μπορούν να παρατηρήσουν και να μάθουν περισσότερα για τις αδυναμίες του παιδιού τους ώστε να τους καθοδηγήσουν καλύτερα.
Το παιδί μπορεί να εκφράσει με βεβαιότητα τις σκέψεις και τα συναισθήματά του και έτσι ο γονέας με το παιδί αναπτύσσουν ισχυρότερο δεσμό.
7. ΑΦΗΣΤΕ ΤΑ ΝΑ ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
Τα παιδιά χρειάζονται μια ορισμένη εποπτεία. Εν τούτοις, οι ενήλικες μπορούν να το παρακάνουν μερικές φορές παρακολουθώντας την κάθε κίνησή τους. Αυτή η “υπερπροστατευτικότητα”, ωστόσο, είναι αντιπαραγωγική για την ανάπτυξη τους.
Ερευνητές γράφουν σε ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στην Journal of Psychologists and Counsellors in Schools: «Έχοντας ακραία προσοχή στο παιδί και φανταστικές ανάγκες και ζητήματα, ενθαρρύνει τους γονείς να μειώσουν τις απαιτήσεις τους απέναντι στο παιδί τους, με αποτέλεσμα το παιδί να αντιμετωπίζει σπάνια δυσμενείς καταστάσεις, μαθαίνοντας έτσι να αντιμετωπίζει καταστάσεις και αποκτώντας ανθεκτικότητα, ωριμότητα και άλλες βασικές δεξιότητες ζωής; Η τρέχουσα μελέτη εγείρει την ανησυχητική πιθανότητα ότι η απάντηση είναι ναι».
8. ΔΩΣΤΕ ΤΟΥΣ ΜΙΑ ΑΙΣΘΗΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑΣ
Με την επέκταση του τελευταίου σημείου, είναι σημαντικό να επιτρέπετε στα παιδιά να ολοκληρώνουν τις ευθύνες τους (π.χ., δουλειές, μελέτη στο σπίτι) χωρίς να τους καθοδηγούν.
Γιατί; Σύμφωνα με τους παιδοψυχολόγους, μια υπερβολική δόση εποπτείας μπορεί να εκδηλωθεί στο παιδί αναπτύσσοντας μια στάση “δεν μπορώ να το κάνω μόνος”. Παρόλο που η προσοχή – και ακόμη και η πειθαρχία – είναι απαραίτητη για να αναγνωρίσει ένα παιδί τις συνέπειες της αποχής ευθυνών, η υπερβολική εποπτεία είναι αναποτελεσματική.
9. ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΤΕ ΧΑΡΟΥΜΕΝΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ
Σε μια μελέτη πολλαπλών πειραμάτων που διεξήγαγαν δύο καθηγητές του Χάρβαρντ, οι ενήλικες που έχουν καλές αναμνήσεις από την παιδική ηλικία «(φαίνονταν) να έχουν συγκεντρώσει μια αυξημένη αίσθηση ηθικής καθαρότητας».
Έτσι, δημιουργώντας ευχάριστες αναμνήσεις για το παιδί, μπορεί να τα προετοιμάζετε για να γίνουν ευτυχισμένοι και καλοπροαίρετοι ενήλικες.
10. ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΙ!
Τα παιδιά μαθαίνουν από αυτά που βλέπουν και ακούν, καλώς ή κακώς. Εάν ένας ενήλικας παρουσιάζει θετική συμπεριφορά, το παιδί είναι πιο πιθανό να ανταποδώσει. Σύμφωνα με την Carolyn Cowan, ψυχολόγο στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας: «Τα παιδιά δεν τα πάνε καλά αν οι ενήλικες δεν φροντίζουν οι ίδιοι τον εαυτό τους και τις σχέσεις τους».