7 τρόποι να κάνετε το παιδί σας να διαβάζει βιβλία
Πολλοί είναι οι γονείς που επανειλημμένα έχουν προσπαθήσει να πάρουν το παιδί τους από την τηλεόραση ή το κινητό και να τα δελεάσουν με βιβλία.
Συνήθως όμως οι προσπάθειες αυτές πέφτουν στο κενό και τα παιδιά δεν ενθουσιάζονται με την ιδέα της λογοτεχνικής ανάγνωσης.
Αυτή η αρνητική στάση των παιδιών απέναντι στην ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων υφίσταται για διάφορους λόγους. Ενδεικτικά αναφέρουμε αφενός τη συσχέτισή της με το διάβασμα, ως αγγαρεία, και αφετέρου τη διαμορφωμένη νοοτροπία σύμφωνα με την οποία κάθε πράξη πρέπει να παρακινείται από κάποιο εξωτερικό ερέθισμα π.χ. έναν βαθμό, ένα αντάλλαγμα, γεγονός που δεν ισχύει στη λογοτεχνική ανάγνωση μιας και το ερέθισμα-κίνητρο εδώ θα πρέπει να είναι εσωτερικό!
Πώς μπορείτε να του αλλάξετε γνώμη και να το πείσετε για την σημαντικότητα της ανάγνωσης;
Αρχικά, είναι απαραίτητο να ετοιμάσετε το έδαφος –να θέσετε τις βάσεις για τη συμφιλίωση του παιδιού με το βιβλίο. Αυτό μπορεί να συμβεί με ποικίλους τρόπους:
1. Επίσκεψη σε μια βιβλιοθήκη! Το να επισκεφτείτε με το παιδί σας μια κοντινή βιβλιοθήκη αποτελεί τον πλέον δόκιμο και αποτελεσματικό τρόπο εξοικείωσης του με τα βιβλία. Το πλήθος τους και η ποικιλία των θεματικών ίσως γοητεύσουν το παιδί και σας ζητήσει να δανειστεί κάποιο! Βέβαια, μπορείτε να κάνετε κι εσείς την αρχή επιλέγοντας ένα!
2.Μέσα από το παράδειγμά σας! Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία ενεργούν κατά κύριο λόγο βάσει του παραδείγματος των γονιών και λιγότερο παρακινούμενα από τα λεκτικά μηνύματά τους . Με το να διαβάζετε βιβλία στο σπίτι ή ακόμη και να ορίσετε μια ώρα «σιωπηλής ανάγνωσης» προτρέπετε όχι μόνο στην ανάγνωση αλλά και στη δημιουργία ενός υγιούς κλίματος ηρεμίας και ωφελιμότητας σε όλη την οικογένεια!
3. Πλήθος προτάσεων! Στην προσπάθειά σας αυτή είναι απαραίτητο το παιδί να έχει την ελευθερία επιλογής από μια πληθώρα προτάσεων ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. Η ελευθερία στην επιλογή του βιβλίου είναι καθοριστικός παράγοντας καθώς η απόλαυση της ανάγνωσης ξεκινά πριν από την ίδια την πράξη της ανάγνωσης..! Επίσης, αν δεν του αρέσει το βιβλίο που ξεκίνησε μπορεί να επιλέξει κάποιο άλλο!
Όταν το παιδί αρχίσει να ανταποκρίνεται στις προσπάθειες σας να το μυήσετε στο κόσμο της λογοτεχνίας μπορείτε να εφαρμόσετε κάποιες τεχνικές, ώστε να διατηρήσετε το ενδιαφέρον που θα εκφράσει:
4. Ανυπομονησία για την συνέχεια! Αν το παιδί βρίσκεται σε μικρή ηλικία και του διαβάζετε εσείς το βιβλίο μπορείτε να σταματάτε σε σημεία που να το κάνει να ανυπομονεί για την συνέχεια. Με αυτόν τον τρόπο, θα σας εκφράζει καθημερινά από μόνο του την επιθυμία του για ανάγνωση!
5. Δημιουργία βιβλιοθήκης! Με τον καιρό θα ήταν αρκετά βοηθητικό και αποτελεσματικό να δημιουργήσετε μια «γωνιά βιβλίων» στο δωμάτιο του παιδιού. Η οργάνωση αυτής της βιβλιοθήκης είναι σημαντικό να γίνει με την παρουσία του ίδιου, ώστε να κάνει την ταξινόμηση και να αναλάβει την ευθύνη της κυριότητας των βιβλίων του!
6. Μην το πιέζετε! Ερωτήσεις όπως: «τελείωσες το βιβλίο σου;» , «πόσες σελίδες έχεις ακόμα;», «πόσες μέρες θα σου πάρει;» προκαλούν δυσφορία στο παιδί και δημιουργούν ένα πιεστικό περιβάλλον που δεν θέλουμε καθόλου!
7.Έμμεσος έλεγχος! Αντί του προηγουμένου ,μπορείτε να ελέγξετε την πρόοδό του με το να ρωτήσετε για το περιεχόμενο του βιβλίου, να του ζητήσετε να ζωγραφίσει μια σκηνή που του άρεσε, να επισκεφτείτε ένα μέρος που αναφέρει το βιβλίο π.χ. ένα Λουνα Παρκ !
Τα οφέλη της λογοτεχνικής ανάγνωσης στα παιδιά είναι αναρίθμητα, γεγονός που υπογραμμίζει την ανάγκη να γεφυρώσουμε το χάσμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ τους και να επενδύσουμε στην ανάγνωση βιβλίων. Η ενσυναίσθηση, η κριτική ικανότητα, η φαντασία, η ψυχική ηρεμία και η συγκέντρωση είναι μερικά από τα οφέλη της στα παιδιά που την αναδεικνύουν σε μια πολλά υποσχόμενη ενασχόληση!